малюнок

графіка як вид образотворчого мистецтва

графіка.види графіки.мова графіки
матеріали та інструменти художника графіка

Одним із основних засобів зображення видимого світу в образотворчому мистецтві є малюнок. Він широко застосовується у практичній діяльності спеціалістів різних професій і сприяє підвищенню їхньої кваліфікації. Малюнок є первинною фіксацією творчого задуму людини, яка повинна володіти ним досконало.
Програма профільного предмета «Малюнок» спирається на основні засоби рисунка, науково обґрунтовані закони побудови об'ємної форми на площині, виявлення об'єму світлотінню, визна­чення засобами перспективи простору, анатомічної побудови людської фігури, передачі взаємозв'язку предметів засобами світлотіні і тону.
Основними образотворчими засобами виконання художніх рисунків є лінія, штрих та пляма.
Корисним для учнів є рисування по пам'яті та за уявленням. Ці завдання сприяють розвитку зорової пам'яті, просторової та творчої уяви.
Програмою передбачено розвиток таких розумових операцій учнів, як:
порівняння (з баченими раніше або поряд розміщеними об'єктами);
узагальнення (виявлення основних ознак);
конкретизація (відшукування конкретних ознак даного об'єкта);
абстрагування (уміння перетворювати бачену форму на абстрактну).

При створенні малюнку перед учнями ставляться такі завдання:

1.Композиційно правильно розміщувати зображення на аркуші паперу.

2.Передавати пропорції предмета, його конструктивну будову

.3.Виявляти світлотінню форму предмета

.4.Художньо узагальнювати рисунок.

Вивчення форми має два етапи:
1. Зображення умовно-плоских предметів у фронтальному положенні.
2.Зображення умовно-плоских і об'ємних предметів у перспективі.
Заняття з академічного малюнку тренують окомір, уміння БАЧИТИ, так і ПЕРЕДАВАТИ на площині реальний об’єкт.


Що таке академічний малюнок і навіщо він потрібний
Мистецтво малювання – це дивовижний процес створення ілюзії видимого світу, заснований на реалістичному зображенні.
Так говориться у вступі до чудовій книзі Миколи «Основи академічного навчального малюнка».
Якщо хочеш навчитися малювати, пам’ятай: академічний малюнок – це не просто один з жанрів, який можна освоїти, а можна проігнорувати за непотрібністю, це основа основ. Без якої, на жаль, нікуди. Як би не хотілося відразу почати малювати пейзаж або вразити їх друзів прекрасними портретами, спочатку треба навчитися БАЧИТИ
Головне завдання при навчанні малюнку – навчитися правильно бачити об’ємну форму предмета і вміти її логічно послідовно зображати на площині аркуша паперу.
Отже, чим же примітний цей самий МАЛЮНОК? А ось чим:
Аналіз конструкції предмету — його внутрішнього устрою, форми, обсягу. Немає сліпому копіюванню!
Геометральный підхід, тобто зіставлення форми зображуваних предметів з геометричними тілами. Він дозволяє зрозуміти структуру навіть складних тіл через прості форми. Звідси випливає наступний принцип вивчення малюнка —
Від простого до складного. Починаємо малювати з найпростіших геометричних фігур – куба, піраміди, призми, потім циліндра, кулі. Спочатку малюємо каркас, потім, по мірі того, як стане виходити щось більш-менш схоже – штрихуем. Тільки потім переходимо до зображення груп фігур, починаємо промальовувати фон і т. д.
Лінійна перспектива. Предмети зображуються за законами лінійної перспективи – чим далі від спостерігача, тим менше і блідіше, чим ближче – тим більший і контрастніше. Таким чином на площині створюється ілюзія простору.
Закони світла і тіні. Блік, світло, півтінь, тінь (власна і падаюча), рефлекс… Як все це скомпонувати, правильно передати в тоні, щоб отримати ефект об’ємності зображення.
Пропорції. Вчимося малювати гармонійно, щоб око радів
Композиція. Зображувані предмети треба не тільки зобразити досить схоже і реалістично, але ще й «упакувати» в площину аркуша, розташувати по відношенню один до одного.

Джерело: Що таке академічний малюнок
методика виконання рисунка натюрморту
перше, ніж розпочати роботу над натюрмортом, чи гіпсовим орнаментом, спочатку вивчаємо загальну ширину, висоту (визначаємо пропорції)
визначивши пропорції предметів,з'ясовуємо відстань одне від одного предметів.Вуивчаємо характер та ритм складок драпіровки.
після цього, виконуємо ескіз постановки у масштабі, наприклад: папір А2 дорівнює 40/60см.намічаємо ескіз 4/6 см. потім змірюємо олівцем загальну висоту і ширину постановки, відкладаємо заздалегідь намічену площину 4/6см., таким чином ми знайшли загальну ширину і висоту постановки. після цього замірюємо ширину і висоту кожного предмета та відстань проміж предметів і відкладаємо на картинну площину. визначивши пропорції постановки та окремо кожного предмета, замальовуємо їх в техніці лінійний малюнок. потім визначаємо глибину постановки, характер та пропорції складок, і намічаємо в ескізі.
при компонуванні постановки, слід пам'ятати, що зоровий центр знаходиться вище геомотричного, тобто компонуючи натюрморт намічаємо зверху та з обох боків по 1 частині, а знизу 1,5 - 2 частини. потім намічаємо світло, блик, напівтон, полутінь, тінь, рефлекс, падаючі тіні. після робимо тіні олівцем, визначаючи співвідношення тіней в різних предметах, працюємо над півтінями та світлом.
далі переносимо малюнок з ескіза на папір А2.
визначаємо, скільки разів вміщується ескіз по ширині та висоті в аркуші паперу. припустимо, що 5 разів. тобто ширина і висота ескіза, а також речі які розміщені в натюрморті необхідно збільшити в 5 разів.
таким чином ви досить точно переносите малюнок з ескізу на аркушпаперу. тепер виконується лінійний малюнок постановки. слід пам'ятати, що лінія збоку світла тонка і малонасичена, а з боку тіні більш насичена. перевіряємо, чи добре ви закомпонували натюрморт. якщо добре, тобто зверху і збоку 1 частина, а знизу до 2., то приступаємо до конструктивної побудови речей натюрморта.
конструктивна побудова - визначається конструкція предмета( наприклад глечик складається з циліндра і кулі), еліпсів та вісів.
не застосовуючи у своїй роботі конструктивну побудову, неможна  передати характер і ідентичність предметів. тому, у разі правильної передачі форми предметів приступаєте до відпрацювання деталей речей. ми визначили пропорції речей, тобто ширину та віисоту загальної форми, і тепер визначаємо ширину та висоту, наприклад горла глечика(деталь предмета
). таким чином робота ведеться від загального до конкретного(деталі)
далі визначаємо лінію горизонту в роботі, проводимо вертикальні та горизонтальні вісі у предметах, намічаємо еліпси (еліпси розташовані в місцях переходу однієї форми в іншу). для чого потрібні вісі (вісь симетрії)? для того, щоб обидва боки предмета були ідентичними. еліпси передають об'єм речей і правильну побудову характеру предметів.
будуючи еліпси слід пам'ятати про перспективу, тобто, передня частина еліпса буде трохи більше виступати вперед, ніж його ліва та права частина, тому що передня частина знаходиться ближче до глядача, а також передня частина напівеліпса буде декілька більше (від вісі еліпса) ніж його задня частина.
для того, щоб перевірити, чи правильно ми побудували предмети натюрморту, вимірюємо від центральної вісі правий та лівий боки, верхні та нижні деталі кожного предмета. необхідно перевірити, чи стоять рівно предмети на площинах. робота ведеться не над окремими деталями постановки, а послідовно, переходячи від одного предмета до іншого, уточнюючи та виправляючи помилки, якщо ви їх допустили в ході роботи.
в разі якщо ви перевірили свій малюнок (згідно постановки) , усі предмети конструктивно побудовані, знайдені співвідношення речей постановки, а також співвідношення між ними, побудували площини на яких стоять предмети, драпіровки, намітили градації на кожному предметі, то в цьому разі приступаємо до передачі об'єму - розклад світлотіні на основні компоненти.
починаємо роботу з особистих та падаючих тіней (можливо, напівтон, особиста тінь, рефлекс, падаюча тінь). бажано починати роботу з самого темного предмета.намічаєте особисту тінь й одразу падаючу, порівнюючи їх за тоном. таким чином переходимо від одного предмета до іншого, порівнюючи як вони віфдносяться один до одного за тоном. якщо ви опрацювали особисті та падаючі тіні на усіх предметах постановки, драпіроки, площині, перевірили, щоб не було тонових попадань, то побачите, що у ващій роботі є умовний об'єм речей постановки. працюючи тоном, уточнюйте форму предметів та виправляйте малюнок, тому що в роботі тоном краще виявляються помилки які допущені в ході побудови. щоб виявити помилки при побудові малюнка переверніть роботу. в цьому разі помилки більш помітні.
для виконання рисунків використовуйте олівці Т, ТМ, М, 2М, 4М. якщо ви виконуєте рисунок гіпсу, застосовуйте олівці Т, ТМ, М. для насичених предметів більш підходять олівці М, 2М.

Немає коментарів:

Дописати коментар